whatsapp

דרך המשי האנושית

♦מרכז אסיה

מרכז אסיה , אזור גאוגרפי ביבשת אסיה ובעל הגדרות שונות התלויות בגיאוגרפיה, היסטוריה ,קבוצות אתניות , דת, פוליטיקה, פולקלור ותרבויות הקרובות זו לזו אך על פי רוב החוקרים, ועל פי הממשל הסובייטי לשעבר זהו האזור בין הים הכספי לסין המוקף כולו ביבשה ללא גישה ישירה לאוקיינוסים הכולל את המדינות אוזבקיסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ,קירגיזסטן וקזחסטן. מדינות אלו הינם בעלות נוף אנושי , תרבותי וגיאוגרפי מגוון ביותר המסעיר את דמיונו של כל מטייל והרפתקן וזאת בשל האותנטיות, התרבות, המאכלים והנוף האנושי המשתנה והאקזוטי וכל מטייל והרפתקן בכל גיל יכול למצוא בה את מה שהוא אוהב . ערים מודרניות  בעלות תרבות והיסטוריה של נוודים ויושבי קבע לצד כפרים קטנים בעליחקלאות מסורתית המשמרת את תרבותם של ממלכות קדומות.

♦היווצרותה של דרך המשי האנושית

מיזוג  יוצא דופן ונדיר של נוף פראי הכולל בתוכו מדבריות בעלות טמפרטורות לוהטות בקיץ וקפואות בחורף וזאת לצד פסגות מושלגות וקרחוני עד , מפלי מים , עמקים פוריים , אגמים אלפינים , נהרות רחבי ידיים  וערבות אין סופיות המשובצות בנוודים רועי צאן סוסים וגמלים.  כל זה היווה חיץ ,מאתגר מאוד למעבר ,בין סין במזרח לאירופה במערב . בין שני העולמות הלכה והתפתחה  לה 'דרך המשי' , הארוכה בדרכי המסחר של העולם הקדום .

'דרך המשי' הייתה אלומת דרכים . דרכה עברו צבאות, עמים , שבטי נוודים ,שליחים דיפלומטים, סחורות, נוסעים, עבדים ושפחות , אומנים, טכניקות , בעלי מקצוע, חוקרים , עולי רגל , נזירים , שפות, דתות, פילוסופיות ורעיונות. שיירות הגמלים  נשאו על גבם סחורות ומוצרים  מסין כשפניהם מערבה דרך מדבריות גובי וטקלמקן ונאות המדבר אל מרכז אסיה ,שם חצו את הרי פמיר וטיאן שן האדירים, התמודדו עם תנאי אקלים קיצוניים, והתקפות של שודדים ויושבי דרכים , השיירות הגיעו לסמרקנד, בוכרה, חיווה, איסטנבול ורומא. וגם לארץ ישראל, למצרים ,סוריה ,טיבט הודו ועירק.

לאורכה של 'דרך המשי' התפתחה היסטוריה אנושית בת אלפי שנים, ואוכלוסייה מגוונת ועשירה, באמונות, דתות ולבוש שהם שילוב של מזרח ומערב קדום. התרבות והאומנות הסינית משובצת עד היום בתרבות ההלניסטית ובמיעוטים שמקורם 'בדרך המשי'. קיסמה של 'דרך המשי' היא סיפור מסתורי שבו 'רב הניסתר על הנגלה' הכולל גם את סיפורה של ממלכת הכוזרים, המוזכרת בספרו של יהודה הלוי, ועל פי מקורות יהודיים ומוסלמיים אימצו הכוזרים את היהדות. היקף הגיור , הנסיבות של גיורם , זמן ההתגיירות מצויים במחלוקת מחקרית.

 

דילוג לתוכן